Kezdőoldal
Szolgáltatások
Sporttudomány
Referenciák
Kapcsolat
 
 

 

Diéta Fogyás Zsírégetés Sporttáplálkozás Egészség Személyi edzésprogramok Futás Futó edzéstervezés Pulzuskontroll EDZÉSEK Fitness edzéstervek

 

Szeretnél súlyfeleslegtől megszabadulni, formálni alakod?

Teherbíróbb kívánsz lenni a hétköznapokban, munkádban?

Vagy sportolóként fejlődésre van szükséged, ahol elengedhetetlen valamely kondicionális képesség fejlesztése?

Segítek! Zárkózz fel személyre szabott edzéstervvel, és végezd edzéseid szakember segítségével: személyi edzővel!

 

Kiemelt Partnereim

 

 

 
 
 

Sporttáplálkozás

 

 

Táplálkozási - Sporttáplálkozási terv készítése

- Étrend elemzés - tervezés személyre szabottan -

 

A személyre szabott étrend attól sikeres, mint az egyéni edzésterv! Nemének, korának, fizikai aktivitásának, napirendjének, táplálkozási szokásainak, esetleg meglévő betegségeinek figyelembevételével olyan étrendet tervezünk, amely a legoptimálisabb a szükségleteihez, étkezési szokásaihoz, életmódjához, céljaihoz viszonyítva.

Sportolóknak a sportági sajátosságok, edzettségi szintjük, felkészülési és/vagy versenyperiódusuk, kívánt cél és sok egyéb számottevő tényező figyelembe vételével történik.

Az életesélyek csökkenése elsősorban az egészségkárosító életmód következménye. Ennek része az egészségtelen táplálkozási szokások mellett az élvezeti szerek, az alkoholfogyasztás, a dohányzás, a mozgásszegény életmód, a stressz, illetve a környezeti ártalmak. Sokan abba próbálnak menekülni, és kifogást találni rossz táplálkozásuk, illetve maguk védelmében, hogy "nagyapáink sem reformételeket ettek és nem sportoltak, mégis..." Igenám, azonban nem is volt ilyen mértékű környezetszennyzés a levegőben, nagyrészt fizikai munkát végeztek, gyalog jártak autó helyett, sötétedéskor aludni tértek stb. Ezek mind olyan tényezők, amiket mi nemigen tudunk elérni, ezért fokozott figyelemmel kell lennünk testünk iránt.

A testi bajok kialakulásának esélye csökkenthető, ha tiszteletben tartunk két alapszabályt: az energiában és tápanyagokban kiegyensúlyozott táplálkozást és a rendszeres testmozgást.

 

 

 
 
 

 

 

Táplálkozási terv /I. típus/

 

Ez a típus túlsúlyos fogyni vágyóknak, alakformálóknak, egészségorientáltan testmozgást végzőknek, azoknak akik munkabírásukon javítanának a táplálékok helyes megválasztása útján, hobby sportolóknak stb. ajánlható.

 

A táplálkozási terv készítésének menete:

- Tápláltsági állapot felmérése:                 

Az étkezési szokásokra vonatkozó információkkal, és különbözo mérési módszerekkel határozom meg az Ön aktuális tápláltsági állapotát, és az elemzések kiértékelése után személyre szabott táplálkozási tervet állítok össze.

Táplálkozási anamnézis felvétele: Antropometriai vizsgálatok: Testtömeg, testmagasság mérés, testtömegindex meghatározás, testméretek levétele, majd diagnosztikai vizsgálatok: testzsírszázalék mérés, vércukor-koleszterin-húgysavszint mérés.

Legalább egy hétig vezetnie kell étrendi naplót, melyben leírja napi táplálék- és folyadlkbevitelének mennyiségét, milyenségét stb. Ez elemzére kerül, és segít meghatározni a táplálkozásának életmódjának hibáit, és segít iráényt mutatni a változtatáshoz.

- Táplálkozási tanácsadás:

Miután megtörtént az elemzés, a tanácsadás alatt átbeszéljük leendő étrendjében történő változtatásokat, akár a napi energiaszükséglet és kalóriabevitel mennyiségi meghatározásán túl figyelmet fordítva szükség szerint vitamin és ásványi anyagok pótlásának ajánlására.

- Étrendi napló elemzése:

Az étrendjét bizonyos időszakonként átbeszéljük személyesen vagy e-mailben, s amit időnként vezet majd étrendi naplót kielemzzük, hisz ez a hatékony diagnosztika fontos része. Így ha szükséges, időben tudunk változtatni a programon.

(Ha Önnek olyan betegségei vannak, amik orvosi kezelést és felügyeletet igényelnek, akkor konzultáció történik háziorvosával illetve dietetikussal.)

 

Táplálkozási terv /II. típus/

 

Sportágspecifikus táplálkozási terv haladó-, és élsportolók számára

A táplálkozási terv készítésének menete hasonló, ám még alaposabb, széleskörűbb elemző munka révén valósul meg, ugyanis:

A sportoló specifikus táplálkozásának egyik célja, hogy szervezetét az optimális kondicionális állapotra felkészítse. A szakszeruen összeállított étrend hozzájárul a sportoló teljesítményének javulásához. A versenysport mai követelményrendszere nagy testi és szellemi erofeszítést igényel, optimális tápanyagellátás nélkül szinte lehetetlen a követelményeket teljesíteni.

Egészen más táplálkozást igényel egy kerékpáros és pl. egy dobóatléta, sot a kerékpáron belül is más igények, és kívánalmak szerint kell táplálkoznia egy országútisnak és egy pályasprinternek, hisz eltérnek kalóriafelhasználásban, és a kívánt felkészüléstől kezdve sok pontban, amikhez máratáplálkozással is igazodni kellamaximalizálható siker érdekében. Ezért célszeru sportágspecifikus táplálkozásról beszélni, s ezen belül is megkülönböztetni az ágazatokat, versenyszámokat, a felkészülési idoszak jellegének ill. a versenyidoszaknak megfelelo táplálkozást.

Hasonlóan ahhoz, ahogy a rendszeres edzéssel a sportoló életútjának, életmódjának határozott irányt szabunk, úgy ez a szabályozott életmód át kell, hogy fogja táplálkozásukat is. A táplálkozási tervezet mellé egyéni táplálék-kiegészítő ajánlást, és a beszerzésben való segítséget is nyújtok a sportolóknak.

 

Amennyiben dietetikus szaktanácsadására van szüksége, a még alaposabb felmérés és irányítás érdekében, partnereim közül ajánlok Önnek megfelelő szakembert.

 

 

 
   
designed by www.templatesfreelance.com www.fittkozpont.hu© 2010